Elektroniczna recepta – poznaj szczegóły!

Prezentujemy Państwu treść opracowaną z udziałem akademiamedycynyestetycznej.com.pl

Elektroniczna recepta stała się ostatnimi laty jednym z najbardziej docenianych udogodnień w kontekście opieki zdrowotnej w Polsce- zarówno w sektorze usług publicznych realizowanych w ramach NFZ, jak i w kontekście prywatnej służby zdrowia. I z jednej strony, część osób z pewnością zapyta, czy aby na pewno elektroniczna forma wystawiania tego dokumentu jest aby na pewno niezbędna. W dzisiejszym artykule odpowiemy zatem na to pytanie, a także opiszemy, jakie korzyści niesie za sobą elektroniczna forma wystawiania recept.

Elektroniczna recepta jest multimedialną wersją tradycyjnego dokumentu, który do stycznia (a dokładnie- do ósmego stycznia) 2018 roku otrzymywaliśmy w wersji papierowej, do ręki w gabinecie lekarskim. Lekarz, lub inna upoważniona osoba wystawiała go nam, kiedy niezbędna była terapia lekami, których dostęp jest ściśle reglamentowany i do ich uzyskania potrzebna była właśnie recepta. Przez lata jednak, ogromna ilość osób borykała się z problemami chociażby zagubienia papierowego dokumentu, czy zniszczeniu go przez chociażby domowego pupila, dziecko czy w ramach innych, nieprzewidzianych okoliczności. W takiej sytuacji musieliśmy udać się na kolejną wizytę u lekarza, u którego byliśmy poprzednio- oczywiście w celu ponownego wystawienia dokumentu. Było to bardzo niewygodne- szczególnie, jeżeli zwykłe wystawienie recepty musiało być poprzedzone długim oczekiwaniu w kolejce do lekarza. Między innymi dlatego właśnie, powstał elektroniczny system wystawiania recept. Dzięki niemu, możemy spać spokojnie i nie martwić się właśnie przypadkami zagubienia, czy też zniszczenia papierowej wersji dokumentu.

Jak uzyskać dokument w wersji elektronicznej?

Uzyskanie dokumentu w wersji elektronicznej jest bardzo proste. Tak naprawdę, często nie różni się ono od sytuacji, w której lekarz wystawiał nam papierowy egzemplarz recepty. Tak samo w przypadku jej elektronicznego odpowiednika, musimy najpierw udać się do lekarza, w celu szczegółowego badania, postawienia stosownej diagnozy i przepisania odpowiednich leków. Do stycznia 2018 roku, wizyta kończyła się wystawieniem i przekazaniem nam papierowej wersji dokumentu, podpisanej przez lekarza. Od 2018 roku jednak, wszystkie recepty muszą być wystawiane właśnie w formie elektronicznej. W praktyce oznacza to, że jeżeli udajemy się do lekarza i wystawia on nam omawianą receptę– automatycznie, dokument zostaje zapisany w naszym, tak zwanym Internetowym Koncie Pacjenta. Dodatkowo, dostajemy drogą SMSową specjalny kod naszej recepty, dzięki czemu w aptece możemy podając nasz numer PESEL oraz wskazany kod, otrzymać przepisane leki.

Jak jeszcze można otrzymać elektroniczną receptę?

Elektroniczną receptę możemy także uzyskać w nieco inny sposób- i to bez wychodzenia z domu. Na rynku usług medycznych powstało bowiem wiele portali internetowych, które wystawiają tego typu dokumenty online. Jak działają takie podmioty? Otóż zatrudniają one etatowych lekarzy, którzy pełnią tak zwane „dyżury online”, podczas których nie tylko świadczą usługi medyczne polegające na diagnozie naszych problemów, ale też wystawiają recepty za pośrednictwem właśnie wyżej wskazanych portali. Niezależnie zatem od tego, czy potrzebujemy recepty na stale przyjmowane medykamenty, którymi leczymy choroby przewlekłe, czy też potrzebujemy doraźnej pomocy- w obu tych przypadkach możemy liczyć na pomoc specjalisty. Wystarczy zalogować się do tego typu platformy, wskazać lek, który jest nam potrzebny, a następnie odpowiedzieć na kilka pytań dotyczących naszego zdrowia. I to wszystko! Na tej podstawie otrzymamy receptę w wersji online, którą możemy bez trudu zrealizować w każdej aptece w Polsce. Jej ważność nie różni się w żaden sposób od recepty wystawionej w gabinecie lekarskim.

Jakie są jej zalety?

Tak naprawdę, zalet recept wystawianych w ten właśnie sposób jest bardzo wiele. Pierwszy z nich, był wspomniany już we wcześniejszej części artykułu. A chodzi oczywiście o to, że elektroniczny odpowiednik papierowego dokumentu jest zawsze dostępny na naszym Internetowym Koncie Pacjenta. Możemy do niego sięgnąć w dowolnym momencie, bez obawy, że zgubimy papierową wersję. Po drugie- koniec z pomyłkami pisarskimi. W przeszłości często zdarzało się bowiem, że lekarz przepisując dany lek, mógł omyłkowo, w wyniku błędu pisarskiego przepisać nie ten medykament, który miał na myśli. To samo dotyczyło mało czytelnego pisma na recepta ch, przez co aptekarze (szczególnie początkujący), mogli mieć problem z prawidłowym odczytaniem nazwy leku– i w efekcie mogło dochodzić do pomyłek wydawanych medykamentów. Po trzecie- dzięki wystawianiu recept drogą online, możemy uzyskać potrzebny dokument na przykład w podróży, kiedy zapomnimy naszych stale przyjmowanych leków.



Podobne tematy